Celem szkolenia jest omówienie najważniejszych zagadnień z zakresu podatku VAT w kontekście (nie) typowych problemów pojawiających się podczas rozliczania podatku VAT przez jednostki samorządu terytorialnego oraz ich jednostki organizacyjne. Specyfika działania jednostek samorządu terytorialnego wymaga szczególnej ostrożności.
W trakcie szkolenia przedstawione zostaną praktyczne aspekty rozliczania VAT odnoszące się do konkretnych zdarzeń występujących w JST takich jak, np. opodatkowanie VAT opłat przekształceniowych i odszkodowań z różnych tytułów.
1. Zakres opodatkowania podatkiem VAT:
-
Czynności opodatkowane VAT w JST w rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, kiedy JST występuje jako organ władzy publicznej, a kiedy jako podatnik VAT?,
-
Działalność gospodarcza w JST na gruncie VAT,
-
Zdarzenia (nie)podlegające opodatkowaniu – kary umowne, odszkodowania. Jak odnieść się w praktyce do opodatkowania tego typu należności?,
-
Transakcje, których kwalifikacja może rodzić problemy – obsługa (usługi) stołówki szkolnej, świadczenie usług opiekuńczych przez gminne domy opieki społecznej, dzierżawa nieruchomości będących własnością JST, eliminacja i unieszkodliwianie azbestu, wynajem rowerów miejskich i inne,
-
Dokumentowanie otrzymywanych opłat z tytułu realizacji zadań publicznych i ich wpływ na rozliczenie VAT,
-
Grupa VAT w JST – czy możliwe jest tworzenie takiej struktury?,
2. Zasady odliczania podatku VAT:
-
Zakres prawa do odliczenia i termin do odliczenia podatku:
-
z wykorzystaniem bezpośredniej alokacji,
-
przy użyciu metody proporcjonalnego odliczenia
-
czynności nie dające prawa do odliczenia,
-
zakres ograniczeń w prawie do odliczenia,
-
-
Finansowanie zakupu z dotacji i realizacja projektów unijnych, a odliczenie VAT.
-
Praktyczne przykłady odliczenia podatku VAT w gminach m.in.:
- z tytułu poczynionych inwestycji, w tym inwestycji zaniechanych,
- w związku z wniesionymi aportami,
- w związku z obrotem nieruchomościami.
-
Realizacja inwestycji infrastrukturalnych przez jednostki samorządu terytorialnego w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego a kwestia odliczania VAT.
-
Kwalifikowalność podatku VAT w przypadku ubiegania się przez jednostki samorządu terytorialnego o dofinansowanie inwestycji z funduszy unijnych,
-
Wytyczne MF w zakresie kwalifikowalności VAT,
-
Stanowisko Komisji Europejskiej w sprawie kwalifikowalności podatku VAT,
3. Zasady ustalania i odliczania za pomocą pre-proporcji i proporcji:
-
Jak obliczać prewskaźnik – czy uwzględniamy dotacja, subwencji itp?,
-
Czy pre-proporcja zwalnia podatnika z obowiązku obliczania proporcji?,
-
Szczegółowe sposoby obliczania pre-proporcji – rozporządzenie dedykowane dla jednostek samorządu terytorialnego, a konieczność stosowania go w praktyce – orzecznictwo NSA,
-
Korekta roczna, korekta wieloletnia – jak korygować proporcjonalnie odliczony VAT od inwestycji,
-
Sprzedaż w trakcie okresu korekty, zmiana przeznaczenia i jej wpływ na odliczenie, nieodpłatne przekazanie inwestycji do zakładu lub spółki – wpływ na odliczenie VAT,
-
Zmiany w rozliczaniu proporcji od 1 lipca 2023r.,
4. Prawidłowe rozliczenie VAT - najważniejsze zagadnienia:
-
Wpływ dotacji na podstawę opodatkowania VAT,
-
Czynsz najmu/dzierżawy i opłaty za media,
-
Korekta obrotu – rozliczenie faktur zmniejszających i zwiększających podstawę opodatkowania,
-
Szczególne przypadki ustalania podstawy opodatkowania – dostawa gruntu czy też prawa użytkowania wieczystego, opłata przekształceniowa.
-
Moment powstania obowiązku podatkowego na gruncie podatku VAT m.in. określenie momentu wykonania usługi idokonania dostawy towarów, usługi rozliczane okresowo, usługi budowlane, media.
-
Fakturowanie:
-
autentyczność pochodzenia i integralność treści faktury, jako podstawowe warunki prawidłowego fakturowania,
-
informacje obowiązkowe na fakturze i ich wpływ na odliczanie VAT,
-
odsprzedaż usług – zasady refakturowania na przykładach,
-
podzielona płatność w VAT i Biała Księga Podatników,
-
-
Jakie kroki poczynić w kierunku przygotowań do wdrożenia faktur ustrukturyzowanych?,
-
Nadawanie uprawnień jednostkom organizacyjnym JST w zakresie dostępności do KSeF,
-
Zwolnienia z opodatkowania – bieżące stanowisko KAS w kwestii zakresu stosowania zwolnień z opodatkowania w JST,
5. Praktyczne problemy związane z JPK VAT:
-
Nowe obowiązki związane z prowadzeniem ewidencji na potrzeby VAT,
-
Dodatkowe wymogi znakowania faktur – czy dotyczą one również jednostki samorządu terytorialnego?,
-
Sankcje za nieprawidłowe wypełnienie deklaracji – jak się bronić?